Top 5 Grootste irritaties in het verkeer

Vandaag bespreken we in de rubriek “Klaagzang” de top 5 grootste irritaties in het verkeer. Deze irritaties zorgen bij menigeen weggebruikers voor de grootste irritaties. Dus herken je jezelf in deze gebruiken? Dan moet je wellicht wat aanpassen! Ik zou zeggen, uit je frustratie op deze blog dan in het verkeer :).

1. telefoon achter het stuur

Het eerste punt wat in me opkomt is het telefoongebruik achter het stuur. Ik vraag me altijd af wat er belangrijker kan zijn dan je auto onder controle houden als je in de spits op de snelweg rijdt. Ook wordt hier gretig misbruik gemaakt van het zogenaamde “hands-free” bellen. In deze houder gebruiken mensen hun telefoon om tijdens het rijden hele series te streamen. Heel fijn als zo’n persoon achter je rijdt. Tegenwoordig worden de nieuwste auto’s ook uitgevoerd met hele tablets in hun dashboard, zelfs dat het hele dashboard bestaat uit touchscreen… Daarnaast het recent verboden gebruik van de mobiel tijdens het fietsen vind ik verbijsterend. Kan je niet even twee seconden van je apparaat afblijven? Je bent nota bene de meest kwetsbare persoon in het verkeer. Ook wil ik graag weten dat je me ziet voordat je de weg op raast. Dank alvast van een auto bestuurder, ik denk dat ik niet de enige ben.

2. Bumperkleven

Een andere veelvoorkomende irritatie in het verkeer is het bumperkleven. Al rij je al 10km over de maximumsnelheid, toch zit er vaak een bepaald Duits automerk achter je te knipperen met ze grootrijverlichting. In dat geval verlaag ik mijn snelheid naar de maximumsnelheid en schuif ik, als het kan, heel langzaam op naar de andere rijstrook. Om daarna nota bene de medebestuurder tegen te komen bij het eerst volgende stoplicht. JA je moet je houden aan de maximumsnelheid en zeker er niet onder. Maar even, je bent niet alleen op de snelweg. Uiteindelijk telt alleen het gevoel dat je sneller thuis bent, maar in werkelijkheid scheelt dat hoogstens 2 minuten. Daarom ben ik ook geen fan over de recente ingevoerde maatregel van 130 rijden. Je schiet er uiteindelijk, net zoals bumperkleven, niets mee op. Alleen meer kans op irritatie en ongelukken.

3. te langzaam de afslag inslaan

Man man man, Gerda schiet eens op. Je kent de situatie wel. Voornamelijk in de bebouwde kom is het raak. Mensen die al 30 rijden op een 50 weg en vervolgens helemaal tot stilstand komen bij het inslaan van de straat waarin ze wonen. Zo hou je juist het verkeer op en helemaal tot stilstand komen is juist gevaarlijk. Natuurlijk begrijp ik er dat er in deze omgeving vaak fietsers of wandelaars actief zijn. Nee, die moet je niet raken, maar ik wil jou ook niet raken met de auto. Als je helemaal tot stilstand moet komen om een afslag in te slaan, dan betekent het dat je fysiek wellicht niet meer in de juiste staat bent om auto te rijden. Of je hebt niet helemaal goed vooruit gekeken en de situatie gescand, wat ze je leren bij de rijexamen (dat moet je halen om auto te kunnen rijden). Of je hebt niet meer het visuele vermogen om een juiste inschatting te maken. Bij dat laatste moet je jezelf zeker afvragen of deelnemen in het verkeer wel juist is. Tuurlijk moet je in de bebouwde kom rustig rijden, maar daarbij scheelt het ook aan de veiligheid als jij capabel genoeg bent om in de auto te stappen.

4. Op de middelste- of linkerbaan blijven hangen

Ook dit punt gaat over onoplettendheid in het verkeer. Mensen die zichzelf een zo’n grootschalig ego verschaffen dat ze op de middelste- of linkerbaan moeten blijven hangen. Voor de duidelijkheid, de regel in het Nederlandse verkeer is om de meest rechterrijstrook te handhaven. Inhalen kan dus alleen aan de linkerkant. Maar als iemand besluit om hier zijn nagels te lakken en geen ruimte geeft aan de rest van het verkeer om in te halen, dan geeft dat enorm veel irritatie. Wat je wel kan doen? Nou eerst kijk je in de spiegels, die zitten weerskante van de auto en in het midden boven je raam, vervolgens geef je naar rechts aan met je knipperlicht (handel naast het stuur). Als je niemand ziet en het voor iedereen, waaronder jezelf, duidelijk is dat je een baan NAAR RECHTS opschuift, dan geef je een zwengel aan het stuur. Terug naar je plek waar je hoort…

5. Niet gebruiken van het knipperlicht

Ik kan de hele dag nog door blijven gaan met het schrijven van irritaties en stiekem zitten er hier en daar nog wat extra irritatie in de blog verwerkt. Maar welke ik nog extra wilde uitlichten is het niet gebruik maken van knipperlicht. Dat vormt met de bovenstaande punten een van de grootste irritaties in het verkeer. Dit heeft ook te maken met een bepaalde vorm van ego of laksheid. Maar samen met de andere irritaties in het verkeer kan dit een enorm veiligheidsrisico vormen. Ook komt dit voor bij een hele specifieke groep weggebruikers die een bepaald type Duits automerk rijden. Nee, ook jullie hebben een knopje om je knipperlicht mee te bedienen. Heb je het knopje nog niet gevonden? Dan moet je misschien wat voorlichting krijgen in vorm van nieuwe rijlessen. Heerlijk die dubbel dubbelzinnigheid, maar deze mensen kunnen je echt naaien in het verkeer met een verrassing die je krijgt als ze ineens jouw richting opkomen of besluiten af te slaan.

Heb je nog meer irritaties of vind je alles heel normaal klinken? Wellicht bekoeld dit de frustratie. Herken je jezelf in een van deze situaties, dan moet je hiermee zeker aan de slag. Als je nog andere situaties hebt in het verkeer waaraan je je ergert, stuur zeker dan wat in via het onderstaande blokje! Tot snel!